أزاي أذاكر ثانوية عامة

كيفية عمل خطة للمذاكرة في الثانوية العامة


Related image


الثانوية العامة تسبب العديد من المشكلات للعائلة وللطالب وخصوصاً في مصر ولكل منا التجربة مع هذه المرحلة حيث أن التعليم في مصر في حالتة العامة في جميع المراحل ليست  بالحالة الجيدة حيث أن طريقة التعليم في مصر تسبب التوتر للجميع وحتي المعلم وهذا للعديد من الأسباب وأولها هو النظام التعليمي في مصر 

ولكن هنا سوف نتحدث عن الثانوية العامة فقط لأنها حالياً من أهم المراحل التعليمة في مصر من حيث تحديد المستقبل 

إن العام الدراسي في الثانوية العامة حكومياً وكل عام يبدأ مع الدراسة أي في أواخر شهرسبتمبر ولكن لدي الطلاب والمدرسين الخصوصيين والسناتر التعليمية يبدأ في شهر أغسطس ويمكن أن يكون قبل أغسطس بشهر وتبدأ التجهيزات لهذه السنة الدراسية منذ حصول طالب الصف الثاني الثانوي علي الشهادة وحيث تنتهي في يونيو أو بعد ذلك بقليل "يعني 12 شهر كاملين ومفيش أجازات حرفياً"
"وطبعاً بعد كدا بنتسحل في ورق التقديم والتنسيق وبيبقي حوار مبيخلصش غير أول الدراسة الجامعية والي هي في شهر سبتمبر" 

-:فلك الأن الخطوات التي يجب أن تقوم بها طوال هذه السنة الدراسية الطويلة والممله

تبدأ الدراسة في وقتها الطبيعي في شهر سبتمبر "لأن المدرسيين الخصوصيين والسناتر بيعيدوا الشرح تاني فخدوا الأجازة براحتكوا "
لا يستلزم عليك في بداية الأمر الشدة في المذاكرة وإلي فترة طويلة حيث الوصول إلي أجازة نصف العام الدراسي هنا يمكنك وضع جدول للمذاكرة وهذه مقولة من دائماً ما كنت أسمعها من مدرس اللغة الأنجليزية "إللي هيشد من الأول هيجي في الأخر يتعب وهيضيع علية تعبة خزن طاقتك للأخر هتكسب" بمعني أصح المدرس كان قاصدة أنتا لما تذاكر وتشد في الأول هتتعب أزاي انتا مثلاً كل يوم تذاكر وتروح دروس وتروح متأخر هلكان وتعبان وبعدين مبقتش بتخرج زي الأول ولا بقيتي بتقعدي مع اهلك بقيتي بتشوفيهم صدف وغير أن بيبقي في تأثير علي شكلنا و أن معظم الناس بيخسوا ف بيجاليهم فترة يقولوا أحنا هنريح شوية أو تعبنا أو زهقنا وعاملين حاسبهم أنهم مذاكرين وفي الأخر يتفأجوا بلأمتحانات قدامهم وهما نسيوا كل حاجة أنا معاكم أن المذاكرة أول بأول دة حل حلو بس للي هيقدر يستحمل 

عموماً أن كنت من الناس الي أختارت تروح دروسها وتسيب المذاكرة للأخروفعلاً الطريقة دي نجحت معايا وجبت مجموع الحمدلله مكنتش متوقعاه 

بس أحنا لازم نهتم بشوية حاجات

حضور الدروس وعدم التقصيؤ بتاتاً

المذاكرة علي المادة اللي هو أزاي "يعني أنتا النهاردة خدت قصة الأيام لطة حسين خدت فصل ذاكرة مجرد قؤاية سريعة كدا بعنيك عشان في الأمتحات بتاع الدرس متلبسشوطبعاً ده بينطبق علي باقي المواد"

وستظل علي هذا النظام طوال العام إلى أجازة نصف العام الدراسي ونبدأ في وضع جدول للمواد 
"و إلي أنا كنت عمله أزاي"

كل يوم درس من مادة والدروس في ثانوية عامة كتيرة وقصيرة ويوجد بعض المواد التي توقفت  عن أخد الدروس الخصوصية فيها لأنني كنت قادرة علي مذاكراتها في المنزل ولتوفير الوقت لي حيث أنني كلما كنت أنهي جزء من المادة أذهب لحضور أمتحان بالخارج يضعه أحد المعلمين لقياس مهارتي ولم أترك الدروس الخصوصية في المواد التي أشهر أنني غير قادر علي مذاكراتها في المنزل حتي أنتهي بي الحال قبل الأمتحان بشهر واحد جالس في المنزل دون الذهاب إلي أي درس حتي أنني لم أحضر بعض ليال المرجعات  لبعض المواد الدراسية

وبهذه الطريقة أستطعت النجاح بمجموع ثانوية عامة فاق كل مراحل توقعاتي حيث أن الجهد الذي بذلتة لم يكن ليعطيني هذا المجموع ولكنه كان الطريقة الصحيحة 

بعض النصائح 

" أولاً هنبعد عن الصحاب الفشلة الي مبيحضروناش دروس وهنقرب من الصلاة ومتقولش أنا كدا هبقي بتاع مصلحتي ومبقربش من ربنا غير في المصالح عشان أنا عارف دامغكوا لا قربوا من ربنا عادي ربنا بيفرح لما عبده يكون محتاجلة فاهيساعدك متقلقش متقطعوش خروج خالص خلو الجمعة للخروجات او اللمه مع الأهل ولو في مدرس قال في درس يوم الجمعة نفضلة ده واحد فاضي وكلوا كويس جدا جدا جدا وخلوا بالكوا من مظهركوا أصل أقل كلمة بتحبط والهي والشهر إلي قبل الأمتحانات حلو أمتحانات علي أد متقدروا حلو كتير جدا عشان ده والهي كفيل يخليكوا تيجبوا مجموع مش ينجحكوا بس أخر حاجة وهي الأنجليزي وهو مادة ممتعة جداً وانا عنوماً بحبها ومعنديش معاها اي مشاكل أنما بقي الي عنده مشاكل ومفيش حل أحفظ يبني كلمات الأجلش الي عندك والهي والدنيا هتظبط معاك لأن الأمتحان نصه كلمات ونصه جرامر والجرامر بيتفهم لما بتفهم الكلمات"

وكدا أنا أبقي خلصت دوري والباقي عليكوا ركزوا علي نفسكوا أنتوا أهم من أي حاجة محدش يبص للأهل والناس ده مني ولنفسي أنا إلي هخسر وأنا الي هكسب ومتوتروش نفسكوا قربكوا من ربنا طول الفترة دي هيخله يكتبلكوا الي قلبكوا يرتاح فيه 

تعليقات

الأكثر مشاهدة

رواية أنتيخريستوس الممنوعة

الأحد.. إعلان نتيجة تنسيق المرحلة الثالثة 2019 عبر بوابة الحكومة المصرية

استبدال"التوك توك" بـ"الميني فان": "بادرة خير"